Saturday 29 October 2011

Langkah Menjadi Blogger Sejati

| |

Akhirnya bisa kembali buka blog setelah 1 minggu berada di asrama. Rindu rasa nak taip banyak2 post. Nak taip banyak2 post pun tak der idea. Ni jer lah idea yang dapat aku kongsi dengan korang semua.

Ini dia 10 langkah menjadi bloger sejati yang aku dapatkan dari blogwalking:



Tulis sebuah artikel yang merupakan hasil karya anda sendiri (bukan copy-paste).
Tulis lagi sebuah artikel.
Tulis satu lagi.
Tambah lagi sebuah artikel.
Tambah lagi blog anda dengan sebuah artikel asli.
Tulis satu lagi artikel baru.
Tulis satu lagi.
Jangan berhenti menulis, tambah 1 artikel lagi.
Tambah satu artikel lagi jangan takut salah.
Kembali ke langkah 1.


Jadi kesudahannya, untuk menjadi blogger sejati, kita harus menulis dan menulis. Lepaskan semua segala belenggu yang ada difikiran kita, tulis saja. Selama anda tidak merugikan orang lain dengan tulisan anda, sila tulis. Blog adalah laman peribadi yang membolehkan melakukan apa saja oleh pemiliknya. Bagaimana cara mencari idea?

Idea-idea buat bahan blog...

-Ulasan berita


Anda boleh membuka sebuah akhbar dalam talian (misalnya http://www.bharian.com.my) kemudian baca berita yang anda sukai, kemudian ambil satu atau dua perkataan berita tersebut dan masukkan ke dalam blog anda. Kemudian ulaslah berita itu dari sudut pandang dan pengetahuan anda. Yang boleh diulas misalnya perkembangan teknologi, ekonomi dunia saat ini, dan sebagainya.

-Tutorial

Kita tentu sudah mendapatkan ilmu dari sekolah, kuliah, atau pun universiti. Ilmu tersebut belum tentu orang lain mengetahuinya kan? Dalam blog kita boleh menghuraikan sesuatu yang kita ketahui dan jadikannya penjelasan yang mudah difahami pembaca. Selain kita bagi-bagi ilmu, kita juga boleh tahu pendapat orang lain mengenai pengetahuan atau ilmu kita tersebut.

-Pengalaman peribadi


Menulis pengalaman peribadi anda yang kira-kira dapat diambil hikmah oleh pembacanya. Kita sudah hidup bertahun-tahun kan? Pasti ada sesuatu yang pernah terjadi pada diri kita dan mungkin dapat diambil pelajaran oleh orang lain yang membaca artikel kita.

-Humor


Jika anda sering membuat orang lain tertawa dengan kelucuan-kelucuan anda, anda pun boleh menuliskannya di blog. Sebuah paragraf singkat sudah cukup untuk membuat cerita lucu hasil karya anda. Atau juga bisa berupa gambar atau komik lucu. Blog jenis ini pembacanya sangat luas dan membuat pengunjungnya menjadi seronok.

-Pelajaran Kuliah / Sekolah


Anda boleh menulis materi pelajaran kuliah atau sekolah ke dalam blog anda. Di satu sisi anda belajar, di sisi lain anda akan mencari soalan-soalan dari pembaca yang merangsang anda untuk semakin mendalami ilmu tersebut. Misalnya saat kuliah atau kursus diajarkan tentang "rangkaian komputer", kenapa tidak menulis tentang "rangkaian komputer" di blog anda? Mudah bukan? Karena materi sudah komplit, tinggal menulis. Bahkan, jika dilakukan dengan serius, blog anda akan menjadi sebuah universiti maya yang akan menjadi rujukan banyak orang.

-Topik-topik lain

Masih banyak topik-topik lain yang boleh dijadikan bahan blog, ini saya serahkan kepada kreativiti anda sendiri.

Selamat menulis!

Suka artikel ini?

Hantar Komen Anda!

Syukur Alhamdulillah, berhasil jugak menyelesaikan artikel yang bertajuk Langkah Menjadi Blogger Sejati. Semoga bermanfaat untuk sahabat blogger semua. Jadilah Yang Pertama Komen Artikel Ini !
Nota:
1. Untuk menambah Kod HTML dalam komen anda, sila menggunakan HTML Encoder ini.
2. Tolong jangan SPAM , SPAM akan dipadam serta-merta oleh saya.

Klik la kat bawah ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Liked Us ?