Saturday 29 October 2011

Menjadi Blogger Yang Bahagia

| |

Menjadi Blogger Yang Bahagia merupakan salah satu tujuan utama  blogger di dunia khususnya di Malaysia. Dunia blogging selalu dipenuhi dengan citra warna-warni akan perasaan suka duka, senang ataupun sedih dan lain² dech !!!

Dalam memperoleh kesenangan batin mahupun rohani, kebahagian tentu merupakan suatu hal yang kita cari di dunia ini. Namun, tidak kesemua kebahagian itu akan bertahan lama, maksudnya setiap manusia tentu akan  menjadi  bosan dll, terutama ketika  melakukan blogging.



Faktor Mengalah

Banyak faktor² yang menyebabkan kita mengalah ketika blogging diantaranya :

1. Faktor perasaan kita yang sedang dilanda banyak masalah/problem (cth : Masalah dengan kekasih, masalah dengan sahabat dll).

2. Traffik mahupun Pagerank blog kita mengalami penurunan.

3. Buntu post yang selanjutnya, disebabkan post kita hanya pada objek tertentu dan sudah menjadi bahan pembicaraan umum hingga menyebabkan diri kita takut bersaing.

4. Dalam melakukan usaha marketing atau pun penjualan-penjualan yang berhubungan dengan internet marketing mengalami penurunan hingga menyebabkan muflis/bankrupt.

5. Bilangan pengujung blog masih minimum, sehingga menyebabkan kita terpaksa blogging setiap hari.

6. Tujuan dari blogging kita susah dicapai, walaupun sudah dilakukan berbulan-bulan hingga berminggu-minggu.

7. Selain itu, terdapat juga faktor seperti tidak sanggup/mampu membayar line internet.

8. Dan sebagainya...
Tips Dan Iktibar

Menjadi Blogger Yang Bahagia sebenarnya tidaklah susah apa yang kita fikir, hanya perlu  mengorbanan perasaan yang tulus dan ikhlas melalui diri kita masing-masing. Berikut adalah renungan dan beberapa tips dari saya (Mr.Am) bagaimana melakukan aktiviti blogging hingga akhirnya kita Menjadi Blogger Yang Bahagia :

- Mental dan Niat

Pertama kali betulkan niat mahupun mental kita, dalam melakukan blogging. Niat merupakan suatu modal dimana dengan modal tersebut kita dapat menaikkan semangat jiwa dan raga kita dalam melakukan pelbagai aktiviti blogging. Justeru, apa hubungan dengan mental ? Mental menurut saya penguat ataupun pengiring dari niat kita. Mental yang kuat dan berani menghadapi segala resiko dapat mempermudah kita dalam mendidik perasaan mengalah kita tersebut.

- Tujuan Blogging

Tujuan blogging merupakan suatu perkara yang harus dan wajib kita perhatikan. Cuba kita tanya pada diri kita sendiri apa tujuan dan maksud kita melakukan blogging tersebut. Bagi saya, tujuan blogging yang utama adalah untuk memanfaatkan masa yang terluang, menyebarkan segala informasi yang dapat digunakan dan dimanfaatkan oleh orang lain. Anda pula bagaimana ?

- Berharap Dari Hasil Blogging

Beberapa blogger (termasuk saya) mesti hendak melihat hasil blogging kita merupakan suatu hal yang mungkin kita harap-harap. Misalnya harapan kita untuk menaikkan Traffic Alexa, Pagerank blog kita, serta penghasilan dari blog kita. Perlu diketahui, hal tersebut menurut saya harus kita abaikan. Anggap saja merupakan sebagai bonus bagi kita dari segala hal yang kita lakukan selama ini dalam melakukan aktiviti blogging.

Bagi sesiapa yang mungkin Traffic, Pagerank dianggap berguna dalam berjuang menghasilkan penghasilan di internet, namun disaat mengalami penurunan, atau tidak sesuai dengan apa yang kita harapkan, jangan berkecil hati , anggap hal tersebut sebuah ujian agar kita lebih semangat lagi melakukan blogging.

- Ikhlas dan sabar

Jangan pernah berfikiran bagaimana menghasilkan sesuatu yang spesial hingga kita mendapat banyak pujian dari orang lain, latihlah diri kita agar ikhlas dalam berkongsi segala topic di blog kita. Selain itu, sabar juga merupakan suatu dorongan agar kita lebih terliti hingga akhirnya blog kita menjadi maju yang tidak diduga.

- Rapatkan silaturrahim

Ini dia yang merupakan tujuan kedua saya, bagaimana dengan anda semua? tentu anda semua ingin mempunyai banyak teman. Seperti yang kita ketahui, manusia tidak dapat hidup tanpa bantuan orang lain, dalam melakukan aktiviti blogging, kita tentu ingin mencari banyak teman yang mungkin dapat menjadikan seseorang itu sahabat yang baik bagi kita. Banyak teman sama istilahnya banjir pengunjung diblog kita.

- Sentiasa Berfikiran positif

Selalu berfikiran positif dan pantang menyerah, segala kegagalan bukan segala-galanya eehhh..
Kesimpulannya, untuk Menjadi Blogger Yang Bahagia tanamkan jiwa dan tekat kita dahulu, lakukanlah aktiviti blogging itu sewajarnya. Yang perlu ada ketika blogging adalah, selalu bersemangat dan jangan pernah menyerah.
Suka artikel ini?

Hantar Komen Anda!

Syukur Alhamdulillah, berhasil jugak menyelesaikan artikel yang bertajuk Menjadi Blogger Yang Bahagia. Semoga bermanfaat untuk sahabat blogger semua. Jadilah Yang Pertama Komen Artikel Ini !
Nota:
1. Untuk menambah Kod HTML dalam komen anda, sila menggunakan HTML Encoder ini.
2. Tolong jangan SPAM , SPAM akan dipadam serta-merta oleh saya.

Klik la kat bawah ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Liked Us ?