Friday 18 November 2011

Hardisk Kapasiti 1 Yottabytes

| |

NSA sedang membina sebuah bilik seluas 92.903 m² sebagai tempat simpanan hardisk dengan kos sekitar 2 bilion dolar. Rencananya tempat ini nantinya mampu menyimpan data sebesar 1 Yottabytes yang dijangka akan direalisasikan pada tahun 2015. Yang pasti pada tertanya-tanya apa Yottabytes itu kan? Berapa besar kapasiti 1 Yottabytes itu?


– 1.000 Gigabytes (GB) = 1 Terabytes (TB)
– 1.000 Terabytes (TB) = 1 Petabytes (PB)
– 1.000 Petabytes (PB) = 1 exabytes
– 1.000 Exabytes = 1 Zettabyte
– 1.000 Zettabytes = 1 Yottabytes

Bagaimana, sudah tahu sekarang berapa kapasiti sebenar 1 Yottabytes? Yang pasti mungkin boleh menyimpan semua data yang ada di dunia ini. Hardisk sebesar itu tentu juga akan membuat kami membayangkan berapa banyak hardisk yang diperlukan untuk mencapai kapasiti tersebut apabila mereka menggunakan hardisk kapasiti 1 TB satu. Kalau dikira, mereka akan menggunakan kira-kira 1,000 bilion hardisk. Tetapi dari apa yang kami baca, kemungkinan besar NSA menggunakan hardisk jauh lebih besar mengingat NSA selalu menggunakan teknologi tercanggih yang biasanya belum ada di pasaran seperti kebiasaan yang mereka gunakan hardisk dengan kapasiti 25 -100 TB satu.
 

 p/s: Perh,,,


Suka artikel ini?

Hantar Komen Anda!

Syukur Alhamdulillah, berhasil jugak menyelesaikan artikel yang bertajuk Hardisk Kapasiti 1 Yottabytes. Semoga bermanfaat untuk sahabat blogger semua. Jadilah Yang Pertama Komen Artikel Ini !
Nota:
1. Untuk menambah Kod HTML dalam komen anda, sila menggunakan HTML Encoder ini.
2. Tolong jangan SPAM , SPAM akan dipadam serta-merta oleh saya.

Klik la kat bawah ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Liked Us ?